HBDI opent een wereld voor je

01 januari 2015

Smartphone of tablet? Lees deze blog makkelijker via tumblr.

Toen ik 27 jaar was, werd ik teamleider bij een bank. Ik werd daardoor ook onderdeel van het Management Team (MT) van de afdeling en kreeg HR als portefeuille. De andere MT-leden waren allen man en gemiddeld 15 jaar ouder dan ik. Het viel mij op dat het merendeel van de voorstellen die ik op HR gebied in dat MT deed, nauwelijks bijval kregen van de meeste van mijn collega MT-leden en dus niet doorgevoerd konden worden. Dit leidde vaak tot frustratie aan mijn kant. 

Na een flink aantal maanden hiermee geworsteld te hebben, nam ik deel aan een communicatiecursus. In die cursus werd gewerkt met het HBDI-model. En dat model heeft mij inzichten gegeven, waarvan ik tot de dag van vandaag nog de vruchten pluk, die ik graag met jullie wil delen.

Het HBDI-model gaat er samengevat van uit dat er in de hersenen 4 denkstijlen worden onderscheiden, namelijk een creatieve, een interpersoonlijke, een logisch/analytische en een sequentiële denkstijl. Elke denkstijl heeft zijn eigen wijze van communicatie, focus en motivatie en oplossen van problemen. Ieder mens beschikt over al deze denkstijlen, alleen de ene persoon heeft een voorkeur om vanuit de ene denkstijl te denken en te communiceren en de andere persoon vanuit een andere denkstijl. En dat kan nog wel eens tot onbegrip leiden of zelfs botsen!

Het goede nieuws is dat je inzicht kunt krijgen in bovengenoemde denkstijlen in het algemeen en in jouw denkstijl in het bijzonder. Als je vervolgens de denkstijl van je gesprekspartner kunt herkennen, dan kun je je communicatiewijze hieraan aanpassen en zo effectiever samenwerken. 

Wat ging er nu steeds mis destijds met mijn voorstellen in het MT?
Ik zag door het HBDI-model in dat mijn mede MT-collega's het liefste op een analytisch/logische manier dachten. Voorstellen moeten in deze denkstijl op een logische en analytische manier goed onderbouwd zijn, het liefst met cijfers. Het gaat hierbij ook vooral om financiële baten. Ik hang veelal een interpersoonlijke denkstijl aan. Bij de onderbouwing van voorstellen doe je in deze denkstijl eerder een apèl op de emotie. De baten liggen er hier vooral in dat mensen zich beter gaan voelen. Twee denkstijlen die niet verder uit elkaar kunnen liggen, geen wonder dat het mis liep.

Na de communicatiecursus ben ik het daarna anders aan gaan pakken. In de volgende MT-vergadering bracht ik een voorstel in dat al eens eerder was afgewezen. Het draaide om een plan om het ziekteverzuim terug te dringen op de afdeling. Het MT liep destijds weinig warm voor mijn betoog over de noodzaak tot extra aandacht van de leidinggevenden voor het ziekteverzuim, omdat ik dat verhaal vooral had geschetst vanuit het oogpunt van de zieke medewerker. Door het HBDI-model had ik een andere tactiek bedacht. Aan de hand van cijfers kon ik laten zien hoe hoog het huidige ziekteverzuim was en hoeveel dat de afdeling kostte in geld en in doorlooptijd van werkvoorraden. Daarnaast liet ik ook cijfermatig zien hoeveel baat de afdeling erbij zou hebben als we het verzuim konden terugdringen. Ineens ontstond er een ander gesprek met als gevolg dat ik de opdracht kreeg om dit voorstel verder uit te werken tot een plan van aanpak. Mijn aanpak om mijn argumentatie aan te passen aan de denkwijze van mijn mede MT-leden had gewerkt. 

Sindsdien pas ik deze methode heel veel toe, zowel in het werk als privé. Het maakt veel dingen een stuk makkelijker. Ik ben zelfs een cursus in het HBDI-model gaan volgen en nu gecertificeerd om bij anderen dit model af te mogen nemen en hen hun profiel uit te leggen. Ook bij deze mensen zie ik enorme verbeteringen in hun relaties met anderen. Ineens vallen er kwartjes over waarom anderen op een bepaalde manier op situaties reageren, ontstaat er begrip en worden strategieën bedacht om klussen wel geklaard te krijgen met de ander. Deze mensen werken ineens veel effectiever samen en leveren daardoor betere prestaties.

Wil je meer weten over het HBDI-model? Klik hier of neem contact op via 06-25212955 of per mail.
Wil je meer blogs lezen? Kijk dan in het archief.

social media

Volg reneessance op social media en connect voor meer inspiratie en tips. Reageer op berichten en share!